Sökord

Innan jag förklarar hur du kan jobba smart med sökord och matchningsalternativ för sökord vill jag föregå vanliga missförstånd genom att förklara några grundläggande begrepp:

 

  1. Sökord är inte detsamma som sökning, sökfråga och sökterm.
    Sökning, sökfråga eller sökterm (olika ord för samma fenomen) är vad någon skriver i Google. Sökord däremot, är det som kan trigga en annons vid en sökning. Sökningen görs på Google och sökordet finns i AdWords-kontot; de behöver inte vara identiska även om de ofta har likheter, till exempel så innehåller ofta sökningen en eller flera av orden i sökordet som triggar annonsen. Exempelvis när sökordet “café göteborg” triggar en annons vid sökningen café göteborg nära avenyn.
  2. Ett sökord kan innehålla 1 eller flera ord.
    Sökordet [rosa skal till iphone] innehåller till exempel 4 ord.
  3. Matchningsalternativ är regler för sökordens räckvidd.
    De bestämmer alltså vilken varians det får vara på sökningarna som det sökordet kan trigga. Eller i Googles ord: hur nära ett sökord måste matcha en persons sökterm för att din annons ska visas.
  4. Det finns 5 olika matchningsalternativ och jag går igenom dem nedan.

  5. Samma ord eller ordföljd kan skrivas med olika matchningsalternativ
    Och de är därmed olika sökord. Exempelvis är [blå kostym] och “blå kostym” olika sökord.
  6. Vid sökordsannonsering sätts bud för varje enskilt sökord.
    Undantaget från detta är kampanjtyper i vilka man inte använder sökord: Shoppingkampanjer och Dynamiska sökkampanjer. I dessa triggas en annons istället baserat på text som finns på hemsidan eller i ett produktflöde man laddat upp i Google Merchant Center.
Sökord Status Högsta CPC Klick Visn. CTR Gen CPC
“begagnade bilar” Kvalificerat 4,50 kr 1 552 69 148 2,24 % 4,00 kr
+begagnade
+bilar
Kvalificerat 4,25 kr 494 11 647 4,24 % 3,86 kr
“bilar till salu” Kvalificerat 5,00 kr 420 13 044 3,22 % 3,75 kr

(Bild: sökord i ett AdWords-konto)