1.d Träffsäkerhet

Det finns 4 huvudsakliga skäl att företag väljer att lägga sina annonspengar på digitala plattformar snarare än gammaldags media som TV, print, billboard och radio:

 

  • Räckvidden
    Möjligheten att kunna nå (tillräckligt) många människor.
  • Flexibiliteten
    Möjligheten att kunna ändra, pausa och starta när som helst från var som helst.
  • Mätbarheten
    Möjligheten att kunna spåra och mäta resultat på detaljnivå.
  • Träffsäkerheten
    Möjligheten att kunna nå en väldigt specifik målgrupp och anpassa budskap, format och pris per målgrupp eller till och med individ och ögonblick.

Google AdWords uppfyller förstås alla dessa kriterier och har högsta betyg i alla grenarna, vilket är skälet till att så många annonsörer lagt sina pengar där och Google kunde tjäna 67.4 miljarder dollar bara i annonsintäkter under 2015.

Egentligen är det kombinationen av dessa egenskaper som gjort AdWords så attraktivt, men är det en domän man verkligen stuckit ut och varit många steg före motståndarna inom såväl gammaldags som Internetbaserad media så är det träffsäkerheten.

Tänkt dig att du har en reklampelare på en gågata och att du kan låta budskapet vara olika för varje människa som slänger blicken på den och att det budskapet baseras på den människans funderingar, önskemål, intresse eller intentioner. Tänk dig också att du kan modifiera budskapet, eller välja att inte visa en annons, beroende på vilken tid på dygnet det är, var din pelare står någonstans, om personen besökt din hemsida tidigare, eller gjort ett köp i din butik, eller på hur starkt ett önskemål eller en intention är.

Tänk dig också att du inte ens behöver betala för att någon ser din annons, utan bara om den personen också öppnar din hemsida. Och du sätter förstås själv ett tak för hur mycket det besöket skall få kosta dig. Ett tak (bud) som kan modifieras baserat på tid på dygnet, geografi och så vidare.

Detta är i princip vad AdWords låter dig göra och som nämnts i tidigare kapitel finns det olika metoder för detta med olika kampanjtyper, annonsformat och vid annonsering i olika nätverk. Generellt är träffsäkerheten – i termer av att man är säker på att nå en individ med en specifik intention – högst för sökordsannonsering på Google. Det beror naturligtvis på att människor som gör en sökning därmed avslöjar vad de är ute efter, vad de vill veta, köpa eller ha information om.

Men vissa sökningar avslöjar detta i högre grad, och andra i mindre; vissa är extremt specifika, andra generella och otydliga – i ett oändligt kontinuum. Sökfrågan
mors dag presenttips
är både tydlig och specifik i jämförelse med sökfrågorna
mors dag
respektive
presenttips
men inte så specifik i jämförelse med
glasskål med gravyr mors dag max 400 kr.

Om du var en ehandlare som sålde graverade glasskålar, vid vilka av dessa sökningar skulle du då låta dina annonser synas? Högst sannolikt vid glasskål med gravyr mors dag max 400 kr (såvida dina skålar inte kostar mer än 400 kr), förmodligen också vid mors dag presenttips, och kanske vid sökningen presenttips. Däremot vill du inte, låt säga, synas alls när någon söker efter blott och bart mors dag – såvida det inte är någon som tidigare köpt något av dig! (eftersom konverteringsbenägenhet hos sådana personer ökar med minst 100%).

Och Google har gett dig utmärkta förutsättningar att göra detta, att visas din annons vid exakt de sökningar som du intuitivt bedömer är relevanta, eller som din sälj- och konverteringsdata visar är det. Verktyget de givit dig för detta kallas: sökord.