Sök

Det främsta skälet till att företag börjar använda AdWords är att de misstänker att deras existerande och potentiella kunder söker efter produkter eller tjänster som de kan erbjuda på Google. Och de har i princip alltid rätt. Faktum är att jag ännu inte träffat ett företag som har en produkt eller tjänst som det inte söks efter på Google, eller som åtminstone kan lösa ett problem som det söks efter, eller som kan ersätta eller komplettera en liknande produkt eller tjänst någon söker efter.

Folk söker på Google otroligt ofta, efter otroligt många olika saker. Vid alla tider på dygnet, från alla typer av enheter. I (nästan) alla länder.

Och söker de inte på Google så söker de på YouTube eller någon annan webbplats i Googles sökpartnersnätverk. (vissa individer använder andra sökmotorer också, som Bing, Baidu, Yandex eller Eniro; men de är i minoritet, i synnerhet i Sverige där Google har omkring 90% av sökmarknaden)

Själv söker jag ofta i Google Maps när jag skall till en adress eller behöver hitta en restaurang i ett område. Jag använder röstsök (mikrofon) när jag är på språng och har min telefon i handen. På YouTube letar jag gärna efter recensioner av tekniska prylar, av spel till mina barn eller filmer från platser jag skall besöka.

På Google söker jag efter allt detta och allt tänkbart och otänkbart därutöver. Och jag är inte ensam. Varje månad görs 100 miljarder sökningar på Google, d.v.s ungefär 33 miljarder varje dag.

Och även om det finns ett antal (ganska stort antal) sökningar som är mer frekventa än andra, och utgör huvudet på sök-ormen, så är dess långa svans ofattbart lång. Ja man kan faktiskt säga oändlig, för faktum är att ca 15% av alla sökningar som görs varje dag är sökningar som aldrig gjorts förut. Det innebär ca 5 miljarder nya sökningar om dagen.

Och efter att ha jobbat med Googles produkter i över 10 år blir jag fortfarande förvånad när jag ser i söktermsrapporter vilka märkliga sökningar folk gör. Här är några exempel från sökningar som resulterat i annonsklick:

bilbarnstol som man kan ha både bakåt och framåt

äldre marimekko skål på fot i centimeter

arga snickaren åka hem till kina och lollo efter

american racing dörrlister till chrysler new yorker 73

Och dessa exempel är på intet sätt extrema.

Faktum är att det är så enkelt och bekvämt att söka efter något på Google att de allra flesta av oss ofta föredrar att söka efter ett varumärke eller ett företagsnamn istället för att skriva in dess adress i webbläsaren trots att vi vet vilken den är. Det är dagligen tusentals sökningar efter ikea, sas och sj på Google.

Och ofta är webbplatsers egen sökfunktion så usel att det går snabbare att söka efter en produkt på Google än på företagets egen sida, eftersom Google snabbt hittar den mest relevanta sidan där åt oss.

Så när företag frågar sig: “Söker folk verkligen efter våra tjänster?” eller “Finns våra kunder på Google?” eller “Kan vi få nya kunder genom att synas på Google” så är svaret alltid ja.

Din målgrupp finns på Google. De söker efter produkter eller tjänster du har, liknande eller komplementära sådana, eller efter lösningar på problem som din produkt ellet tjänst kan hjälpa dem med. Ibland är det inte en uppenbart i själva sökningen att de har ett problem eller att de är ute efter en lösning, men vi kan ändå dra slutsatsen att vi kan hjälpa dem.

Exempelvis avslöjar sökningen ryggont inte något om användarens intentioner eller att hen vill ha hjälp. Men vi kan ana att det finns ett underliggande problem (ont i ryggen), och som någon i egenskap av kiropraktor eller sjukgymnast eller återförsäljare av smärtstillande medicin eller ergonomiska hjälpmedel kan erbjuda en lösning för.

Ju mer specifik sökningen – eller sökfrågan om det också kallas – blir, desto tydligare blir det vilket problem, önskemål eller intentioner användaren egentligen har, d.v.s vilket som var själva syftet med sökningen. Det är exempelvis stor skillnad på sökningarna:

ryggont sjukledighet

ryggont stark smärta

ryggont sjukgymnast

Men av att det är många som söker på Google i stort och smått, med generella och mer specifika sökfrågor, kan vi inte dra slutsatsen att du kan nå många nya kunder genom att synas på Google, att du kan få nya kunder till en rimlig kostnad, eller att du kan några kunder överhuvudtaget.

En förutsättning för allt detta är förstås att folk gör för dig relevanta sökningar. Andra förutsättningar är att de verkligen är köpbenägna, att användare klickar på din annons, att priset per klick är rimligt, att du har konverteringsvänlig hemsida, att konkurrensen inte är för hård, att du hanterar din annonsering väl, och så vidare.
Och en av fördelarna med sökannonsering via AdWords är att plattformen ger dig väldigt goda förutsättningar att visa annonser just vid sökningar som är relevanta för dig, d.v.s när dina potentiella kunder söker. Om du bara vill visa en annons när någon söker efter ryggont sjukgymnast, och inte efter ryggont sjukledighet – då behöver du inte göra det. Om du vill visa annonsen i Alingsås men inte i Göteborg, på dagen men inte på kvällen, på desktop men inte i mobiler – då kan du göra inställningar för detta i ditt konto så att du får en för dig perfekt balans mellan räckvidd och träffsäkerhet, och bäst avkastning på din annonsinvestering.