Lokala tjänsteföretag

Företag som tillhandahåller tjänster i en egen lokal eller med leverans inom ett begränsat geografiskt områden kan ha en särskild utmaning när det kommer till geografi. Få personer åker till andra sidan staden för att gå till en frisör, massör, cykelverkstad eller restaurang. Samtidigt är det få eller inga specifika sökningar ord som uttrycker en plats, såsom frisör skeppargatan eller restaurang i majorna. Välkända platser, gator och stadsdelar kan förekomma i högre grad (centralen, avenyn, vasastan) men väldigt många sökningar är generella, av typen lunchrestaurang göteborg, italiensk restaurang, billig massage, damfrisör (inte minst därför att många av dem görs på mobiltelefon och de sökningarna i regel är kortare och mindre specifika).

Sådana här konton är i regel också små och med en enkel struktur (med undantag för kedjor då den geografiska splittringen kan bli viktig och komplex), men det är ofta också företag med liten budget som sätter stort värde på varje kund. Därför blir det viktigt att ta hänsyn till den exakta sökfrågan och inte bli bredare än nödvändigt och spendera budgeten på irrelevanta sökningar. Väldigt få sökord i varje annonsgrupp, snäva matchningsalternativ (modifierad bred matchning för sökord med flera ord i) möjligtvis i separata kampanjer för mer respektive mindre snäva eller träffsäkra sökord, och med hänsyn till geografi. Exempelvis (sökord nedan med “-” framför är negativa sökord):

Kampanj Platsinriktning
kampanj
Annonsgrupp Sökord
Gen. sökfrågor geo Gbg Göteborg Bra restaurang [bra restaurang]
Snäva sökfrågor geo Gbg Göteborg Italiensk rest. +italiensk +restaurang

[italiensk restaurang]

Sökfrågor med Gbg Sverige Italiensk rest. Gbg +Italiensk +restaurang +göteborg
Sökfrågor med Gbg Sverige Restaurang Gbg +restaurang +göteborg

– indisk
– turkisk
– thai

Hotell Gbg Sverige ej VG-regionen Hotell Gbg [hotell göteborg]
+hotell +göteborg

Som det här exemplet visar kan man få en ganska hög komplexitet även för den här typen av verksamheter, med få tjänster och stark geografisk begränsning.
Studera gärna tabellen en stund och fundera på relationen mellan sökord och platsinriktning (ha i bakhuvudet att det är ett begränsat exempel, varje kampanj har egentligen många fler annonsgrupper och sökord). Varför har vi till exempel valt att ha med hotell-sökord när vi marknadsför en restaurang? Vad kommer det att innebära för CTR och kvalitetsresultat? Varför inriktas den kampanjen bara på städer utanför Västra Götaland?

Att anpassa tillägg och annonser på lägsta nivå är också möjligt och rekommenderat i det här fallet (som konsult upplever jag dessvärre att mindre företag sällan har råd att betala den konsulttid som krävs för att göra sådana anpassningar).