Universella appkampanjer

Den här kampanjtypen är en udda fågel i AdWords-familjen. Den har inga annonsgrupper, utan alla inställningar görs på kampanjnivå, och den enda inriktning man kan göra är geografisk och språklig. Du kan alltså inte välja vilken typ av användare du vill nå eller var, när och varför din annons skall visas. Det sköts helt automatiskt och baseras på information om den app du vill marknadsföra med kampanj.

Du kan inte heller välja vilka nätverk du vill synas i, och din enda valmöjligheter när det kommer till annonser är att du kan skriva fyra rader text, som tillsammans med din appikon och bilder du lagt på din sida i appbutiken kommer att användas för att skapa dina text- och bildannonser för visning på Google samt i sök- och displaynätverket. Du kan också lägga till en video, men det är frivilligt.

Du kan endast använda en budstrategi: CPA, och det är lite oklart vad du faktiskt betalar för, med tanke på att det är flera olika annonsformat, men AdWords kommer iallafall att försöka få maximalt antal nedladdningar för din budget till en kostnad som inte överstiger ditt CPA. Men även om det gör det så måste du betala.

För tillfället kan du endast använda universella appkampanjer för att marknadsföra Android-appar, men stöd även för iOS-appar har utlovats komma.

Jag har bara använt den här kampanjtypen vid ett tillfälle, för en app, men då var resultat häpnandsväckande bra, mitt i prick faktiskt. Massor av installationer till en kostnad per installation som var lägre än mitt CPA-bud!