Sökkampanjer

Vill du promota din app på Google och i söknätverket (inklusive sökningar på Google Play) så har du flera val beroende på vem du vill skall se den och om appen skall vara huvudsaken med annonsen.

Du kan till exempel skapa ett, eller flera om du har flera appar,  annonstillägg av typen ‘apptillägg’ till vilken sökkampanj som helst. Tillägget kommer att visas under din textannons och länka till sidan i appbutiken. Systemet känner av vilken typ av enhet användaren har och lägger det tillägg som är kompatibelt med den. Du betalar när någon klickar på tillägget (eller någon annanstans på annonsen förstås).

Om du vill nå personer som inte har installerat din app ännu så väljer du en sökkampanj av undertypen ‘Mobilappsinstallationer’. Appen läggs till på kampanjnivå och i annonsgrupperna lägger du sökord som skall trigga annonsen vid sökningar och en textannons med rubrik och två beskrivningsrader. Den ikon du använder för appen i appbutiken kommer också att lägga till annonsen automatiskt. Du kan inte välja vilka typer av enheter annonsen skall visas i, utan det sker automatiskt, men du kan välja att inte visa annonsen i surfplattor. Systemet kommer heller inte att visa annonsen för användare som redan har din app installerad.

Vill du istället bara nå personer som redan installerat din app, för att få dem att börja använda den eller använda den mer, så bör du skapa en sökkampanj av undertypen ‘Mobilappsengagemang’. Annonserna triggas av sökorden du lägger i kampanjen, men endast när det är någon som redan har din app installerad som gör sökningen, och endast för Android-användare (i skrivande stund är den här kampanjundertypen inte kompatibel med iOS-appar). Du behöver inte lägga till någon remarketinglista som inriktningsmetod, systemet känner av om en användare redan har installerat din app. Annonsen djuplänkar till valt ställe i appen och du behöver särskild taggning i appen för att det skall vara möjligt.

För båda typerna av sökkampanjer kan du använda samma budstrategier du kan använda i en vanlig sökkampanj, och du betalar per klick.