2.f Appar

Med lanseringen av iPhone 2007, den första Android-telefonen året därpå, introduktionen av surfplattor och den snabba utvecklingen av mobilt bredband har Internetanvändandet förändrades radikalt. Idag är det fler personer som endast har tillgång till Internet via en telefon än som endast har det via en persondator. Det finns cirka 1.4 miljarder aktiva Android-enheter och över 1 miljard aktiva iOS-enheter i världen. Med över 2 miljoner appar att välja mellan i Apples AppStore och lika många på Google Play så har vi ingen brist på saker att göra med våra telefoner, plattor och klockor heller.

De allra flesta företag har redan en mobilvänlig hemsida (och har de inte det så är det hög tid att skaffa en) och många har dessutom utvecklat appar. Den appen måste förstås marknadsföras, och för det finns det en uppsjö av verktyg och nätverk, varav det största och mest avancerade heter Google AdWords.

Med AdWords kan du både marknadsföra dina appar och annonsera i andras appar. Låt oss se på vilka metoder, kampanjer och annonsformat det finns för detta.