Annonser & annonstillägg

Alla annonser, av alla format, hittar man under fliken ‘Annonser’ (under fliken ‘Videor’ finns alltså endast videor, inte själva annonserna som videorna kopplats till. Och annonstillägg har en egen huvudmenyflik, under vilka de ligger).

Varje annons ligger i en annonsgrupp och även om det finns en annons som är identisk (kanske till och med samma bild) i en annan annonsgrupp så är de i teknisk bemärkelse unika och ändringar måste ske av varje enskild annons.

Om du bara vill se annonser i ett viss format, av en viss typ, med ett visst namn eller ett visst budskap så kan du skapa ett filter och kommer då att få en aggregerad rapport för just dessa annonser. Det är en stor fördel med tanke på att man i regel har många annonsgrupper i sitt AdWords-konto, med flera annonser i varje, vilket innebär att datan för enskilda annonser och annonsgrupper ofta är tunn och vansklig att dra slutsatser på grund av.

Tänk på att ge dina bild- och videoannonser begripliga, distinkta namn, och använd gärna identiska eller snarlika annonstexter även för textannonser så att du snabbt får in tillräckligt med aggregerad data att kunna dra slutsatser och agera utifrån.

Använd segment, kolumner, grafen och filter för att hitta annonser av typer, i format eller med budskap som du kan ta bort (från en eller flera annonsgrupper) eller lägga i egna kampanjer eller annonsgrupper som har inställningar i vilka de kan prestera bättre.