Automatisering under kontroll

Google fortsätter att lansera automatiserade funktioner med vilka annonsörer kan utföra åtgärder som tidigare inte bara var väldigt tidskrävande, utan till och med omöjliga eftersom de krävde maskinernas kombination av stor datamängder och kraften att processa data i hög hastighet. Som annonsör bör du vara medveten om vilka möjligheter de ger dig och testa automatisering regelbundet.

Priset för automatisering är att man lämnar ifrån sig en viss kontroll, vilket både kan kännas obehagligt och vara riskfyllt. Tänk om Googles maskiner inte är så smarta som man påstår? Tänk om de bara är riggade för att Google skall få så mycket som möjligt av annonsörens pengar?

Jag har inget till övers för liknande teorier, inte för att jag inte tror att Google vill tjäna så mycket pengar som möjligt, utan för att jag tror att de gör det genom att skapa ett transparent, flexibelt, träffsäkert system som hjälper deras kunder att tjäna pengar. Nöjda kunder ger som bekant återkommande kunder, och det är viktigt även om man är en så dominant aktör som Google är.